Taller de marketing i comunicació / Marketing and communication workshop

El passats dies 18 i 20 de maig vaig assistir al “Taller d’estratègies de marketing i comunicació”, organitzat pel Servei de Desenvolupament Empresarial i adreçat a empreses culturals. Per sort cada vegada hi ha més cursos sobre el tema específics pel sector cultural, fins i tot algun d’específic per a fotògrafs. En aquest cas la recomanació va venir de part de Sílvia Omedes de Photographic Social Vision. Aquests tallers estan impartits per persones amb un gran coneixement del tema i una extraordinària capacitat per comunicar, coses que no sempre van de la mà. En aquest cas el professor va ser Ferran Ramon-Cortés. Per tal de no malbaratar temps i diners és molt important assessorar-se sobre l’experiència i capacitat dels professors abans de fer un curs.

A continuació us ofereixo un resum del que em va semblar més destacable, tot orientant-lo a la fotografia com a forma de guanyar-se la vida, com a negoci.

Ens hem passat molts anys orientats al producte, no al client. És a dir, establint de punt de partida, per exemple, que faig bones fotografies de paisatge. El següent pas seria pensar a qui li venc aquestes fotografies. Això seria orientació al producte. Per tal que un negoci funcioni actualment cal, però, una orientació al marketing. És a dir, la primera pregunta seria “¿Què és el que el client vol/necessita?” I a partir d’aquí, dins del que se fer, crear i oferir el que el client vol.

Aquesta orientació pot semblar, a primera vista, que es baralla amb la creativitat. Però per una banda la creativitat sense el marketing no és rendible (insisteixo en que estic parlant de negoci) i per altra l’objectiu és oferir quelcom que sabem fer, i per això necessitarem la creativitat. En qualsevol cas una altra cosa és l’obra personal, de la qual un fotògraf no n’hauria de prescindir.

Anem al pla de marketing. El millor que pot tenir un pla de marketing és que sigui coherent des del principi fins al final. No es necessari que sigui brillant des d’un punt de vista creatiu: si és brillant però no és coherent no servirà de gaire. Si és brillant i coherent, millor que millor.

De vegades s’ha de fer més d’un pla de marketing. De fet hi hauria d’haver un pla de marketing per a cada perfil de client. Per exemple, un fotògraf que treballés per a revistes hauria de tenir un pla de marketing per a directors de revistes, directors d’art i caps de redacció, per una banda, i un altre per a lectors, per altra banda. Seria, en aquest cas, un pla pel mercat intermediari i un altre pel mercat final, cosa que acostuma a passar en molts àmbits.

Un pla de marketing està format per les següents parts:

  • Definició del mercat: quin és el client i quines característiques té.
  • Posicionament: com definim el nostre producte, quins atributs i beneficis li podem aplicar. Tot plegat formarà una imatge en la ment del client.
  • Producte: descripció detallada
  • Preu
  • Distribució

L’elaboració s’ha de fer en aquest ordre i de manera coherent.

Pel que fa als productes només s’ha de tenir allò que es ven, el que no es ven ens resta energies ja que requereix temps de gestió i de manteniment. Això dóna molt per pensar en com ha de ser l’arxiu del fotògraf per que sigui rendible.

Una petita mostra de les fotografies de l'arxiu del fotògraf Valentí Zapater. A small sample of stock photography from Valenti Zapater, photographer

Una petita mostra de les fotografies de l'arxiu del fotògraf Valentí Zapater. A small sample of stock photography from Valenti Zapater, photographer

Els productes s’han d’ubicar dins d’aquest quadre, en el que hi poso uns exemples:

Compra raonada Compra compulsiva
Alt concerniment Cotxe iPhone
Baix concerniment Detergent Patates fregides

Els productes culturals se situarien, en general, com a compra raonada, i molt! Per aquest motiu és molt important no dilatar el temps de compra, tot oferint els canals adequats per tal que la persona pugui comprar en el moment que ha pres la decisió, sense dilació de temps.

Ja tenim el pla de marketing realitzat, ara arriba l’hora de la comunicació. En aquest cas els grans  fracassos acostumen a venir per un pla poc coherent. Si el pla és coherent és molt més fàcil que la comunicació funcioni.

El fotògraf Valentí Zapater donant una conferència. The photographer Valenti Zapater giving a lecture

El fotògraf Valentí Zapater donant una conferència. The photographer Valenti Zapater giving a lecture

La comunicació ha canviat molt en els últims anys: estem en un moment on és difícil que els anuncis de premsa es llegeixin (han d’estar molt identificats amb els continguts) però en canvi a Internet la bona publicitat es busca. Per tot plegat és molt important tenir una bona base de dades de clients potencials i, a banda de la publicitat pura i dura, estar present a tot arreu: web, blocs, comentaris, fòrums, emails, etc. És molt important, però, que la nostra presència no sigui abusiva, que sigui personalitzada i amb valor afegit. Un exemple del que no s’ha de fer me’l vaig trobar l’altre dia aquí, al meu bloc: un comentari generalista en anglès que es podia posar a qualsevol lloc, del tipus “molt bona aquesta entrada, gràcies per compartir”. És un tipus d’spam que s’està generalitzant als blocs.

Per acabar un parell més de formes de comunicar: la comunicació viral i les notes de premsa. Pel que fa a la comunicació viral és difícil saber si funcionarà: la única opció és provar-ho. Pel que fa a les notes de premsa s’ha d’insistir molt fins arribar a que en publiquin una, a partir d’aquí la porta estarà oberta. Però les notes han de ser molt específiques pel mitjà al qual van dirigits: millor poques i personalitzades.

Acabant d’escriure aquestes línies veig que la personalització i el valor afegit son dues característiques molt importants en una època en la que vivim immersos en una allau d’informació i en l’era de l’spam. Es tracta, al cap i a la fi, de tenir cura de les persones i d’estar atents a les seves necessitats.

Etiquetes: , , , , , , , ,

3 Respostes to “Taller de marketing i comunicació / Marketing and communication workshop”

  1. Moluanda Factoria Digital Says:

    Gran resum, Valentí! Amb molts punts en comú amb el nostre post sobre les empreses TIC, i és que deu ser un “tic” dels que hem de vendre serveis el fet de ser “especialistes en lo nostre” i no en la venda. Per això és bo formar-se constantment, com fas tu. Felicitats!

    • Valentí Zapater Says:

      Sí, molt bo el teu post, he vist en comú el tema del pla de mkt i comunicació, que ha de ser en aquest ordre i coherent. L’altre dia pensava que es poden fer microplans en menys de mitja hora per microproductes, poden ajudar molt! Ara queda assimilar els cursos i posar-ho en pràctica, una gran feinada!

  2. José Luis Says:

    Estupenda muestra fotográfica. Me produce una sana envidia. Tenemos en común China, la fotografía y también los viajes.
    Un abrazo desde una muy calurosa Córdoba.

Deixa una resposta a José Luis Cancel·la la resposta